• شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۴:۳۰
  • اخبار
  • 1292 بازدید
  • بدون دیدگاه
از 4 محصول فناور محققان پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری رونمایی شد

هم‌زمان با هشتمین روز از دهه مبارک فجر، ۴ محصول فناورانه محققان پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری با حضور دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری رونمایی شد.

به گزارش  روابط عمومی پارک علم وفناوری علم و فناوری چهارمحال و بختیاری، دکتر اسماعیل پیرعلی رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری گفت: «کیت تشخیص میکروبی انتروباکتریاسه‌ها و دیگر گرم منفی‌ها»، «سامانه هوش ابزار»، «سوهان برقی دندان اسب» و «ترکیب اصلاح‌کننده آب مورداستفاده در محلول‌پاشی کشاورزی» از جمله این محصولات فناورانه است.

وی در آیین رونمایی از این طرح‌ها افزود: «کیت تشخیص میکروبی انتروباکتریاسه‌ها و دیگر گرم منفی‌ها»، از ۲۰ تست بیوشیمیایی استاندارد تشکیل شده است که می‌تواند در عرض ۱۸ تا ۲۴ ساعت باکتری‌های انتروباکتریاسه و اغلب باکتری‌های گرم منفی را تشخیص دهد.

رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: «سامانه هوش ابزار» با پردازش متون وبسایت مورد نظر (یا متن محتوایی سایت یا کامنت‌های کاربران) توانایی تشخیص حالت احساسی متن یا دیدگاه‌های کاربران را دارد.

دکتر پیرعلی گفت: «سوهان برقی دندان اسب» نیز می‌تواند جوابگوی نیاز داخل باشد و از واردات سوهان دندان اسب جلوگیری کند. درحال حاضر سوهان کشیدن دندان اسب با وجود اهمیت بالای آن درکشور ما به خوبی و در مدت زمان استانداردآن انجام نمی‌شودکه علت آن به خاطر هزینه بالایی است که دامپزشک ودامدار بابت خرید سوهان باید بپردازند.

وی افزود: این سوهان‌ها هم اینک در انحصارکشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، ایتالیا وآلمان است و به خاطرتحریم‌های موجود از طرف این کشورها هزینه تهیه این آن چندین برابر شده است از همین رو نیاز به ساخت سوهان دندان اسب با ویژگی جدید در کشور احساس شد.

رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری گفت: «ترکیب اصلاح‌کننده آب مورداستفاده در محلول‌پاشی کشاورزی»، این محصول نقش مهمی در افزایش راندمان سمپاشی و محلول پاشی دارد.

وی یادآورشد: ترکیب اصلاح‌کننده pH و کشش سطحی با تنظیم و نمایش اسیدیته مناسب و کاهش کشش سطحی آب باعث افزایش پایداری سموم و ترکیبات تغذیه‌ای در مخزن سمپاش، افزایش خاصیت ترکنندگی سطح برگ و افزایش راندمان جذب ترکیبات از طریق برگ گیاهان و کاهش میزان مصرف سموم و نهاده‌ها می‌شود.

همچنین دیدار از طرح توسعه مرکز رشد واحدهای فناور از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به این استان است.

گفتنی است این طرح با حمایت ۵ میلیارد ریالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال ۱۳۹۷ در زمینی به مساحت یک هزار متر مربع آغاز شد و در سال جاری با استقرار ۲۵ واحد فناور به بهره‌برداری رسیده است.