• سه شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
  • اخبار
  • 1404 بازدید
  • بدون دیدگاه
نشست جمعی از روسای پارک های علم و فناوری کشور با وزیر امور خارجه برگزار شد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشور روز سه شنبه 28 بهمن ماه با معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و برخی از روسای پارک های علم و فناوری کشور با هدف توسعه دیپلماسی اقتصادی و تسهیل شرایط تجارت برای شرکت های فناور و دانش بنیان، دیدار و گفتگو کرد.

در این نشست اسماعیل پیرعلی رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از سخنرانان این جلسه به ارائه آخرین دستاوردها و ظرفیت های شرکت های فناور و دانش بنیان استان پرداخت و اقدامات صورت گرفته در در حوزه بین الملل پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری را تشریح نمود. دکتر ظریف پس از شنیدن نقطه نظرات، دستاوردها و مشکلات فعلی این پارک ها از سوی مدیران پارک ها ، از تلاش های مدیران حوزه علم و فناوری قدردانی کرد و آمارهای تکان دهنده پیشرفت های علمی و چشمگیر در حوزه  دانش بنیان و فناوری را موجب امیدواری بیشتر و تقویت انگیزه مسئولین وزارت خارجه و همکاران حوزه اقتصادی وزارت متبوع دانست. وزیر امور خارجه  از جمله حوزه  هایی را که کشورمان می تواند با قدرت وارد شود و توان حضور در عرصه جهانی را خواهد داشت، حوزه علم و فناوری خواند. وی افزود: دراین حوزه، با ارتباط تنگاتنگ علم و صنعت، محصولاتی تولید می شوند که قابلیت صادرات به بازارهای بین المللی را دارند.

دکتر ظریف افزود:ما اگر بتوانیم در داخل کشور با استفاده از این پارک های علم و فناوری، محیط مساعدی را برای کارآفرینی دانشجویان و نخبگان کشورمان فراهم کنیم، قطعا موجب عدم خروج نخبگان کشورمان خواهد شد که پارک ها دراین زمینه نقش مهمی ایفا خواهند نمود. نکته دیگر اینکه شرایط فعلی اقتصادی کشور، اهمیت شرکت های دانش بنیان را بیش از پیش افزایش داده است. بحث تحریمها سبب شده تا ما نیازمند تولید داخلی باشیم و با توجه به قیمت ارز، فرصت ویژه ای برای صادرات محصولات دانش بنیان ایجاد شده که شرکت های دانش بنیان باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده نمایند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد:تا قبل از شیوع کرونا، در سفرهای خارجی، عمدتا بخشی از هیات همراه را تجار و بخش اقتصادی تشکیل می دادند که معمولا بیش از یک سوم همراهان متعلق به شرکت های دانش بنیان بود و اتفاقا بیشترین موفقیت در امضای قراردادها هم مربوط به همین شرکت ها بود.

دکتر ظریف تصریح کرد :در معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، اداره کل « اقتصاد مقاومتی » امور مربوط به شرکت های دانش بنیان را برعهده دارد و همکاران بنده در این اداره کل و همچنین در تمامی نمایندگی های سیاسی در خارج از کشور آمادگی دارند تا در زمینه برگزاری نمایشگاه، شناسایی بازارهای خارجی و امور مربوط به صادرات محصولات دانش بنیان به شما خدمات مورد نیاز را ارائه نمایند.