• چهارشنبه, ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۸:۲۷
  • اخبار
  • 1111 بازدید
  • بدون دیدگاه
پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری کارگزار ارزیابی شرکت‌های خلاق شد

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری از انتخاب این مرکز به عنوان کارگزار ارزیابی شرکت‌های خلاق در کشور خبر داد و گفت: این مرکز تنها مجموعه کارگزار شرکت‌های خلاق در استان است.

اسماعیل پیرعلی روز چهارشنبه 25 فروردین افزود: با توجه به عملکرد پارک علم و فناوری استان در حوزه کارآفرینی، این پارک از سوی دبیرخانه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یکی از مبادی رسمی شناسایی، ارزیابی و معرفی شرکت‌های خلاق انتخاب شده است.
وی با بیان اینکه این مرکز تنها مجموعه کارگزار شرکت‌های خلاق در استان است، تصریح کرد: پارک علم و فناوری استان از این پس می‌تواند نسبت به معرفی شرکت‌های خلاقی که در فرآیندهای ارزیابی این مرکز تایید شده‌اند به دبیرخانه برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق اقدام کند.
رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه شرکت‌های خلاق به مانند شرکت‌های دانش بنیان از حدود نیمی از حمایت‌های قانونی و معنوی برخوردارند، این حمایت‌ها را همچون تسهیلات فضای کسب و کار مانند استقرار در پارک‌های علم و فناوری، تسهیلات تخصصی نظام وظیفه، توسعه بازار، پشتیبانی، تامین مالی و جذب سرمایه عنوان عنوان کرد.
شرکت‌های خلاق، شرکت‌هایی هستند که جوهره رشد آنها خلاقیت و نوآوری برای ارائه محصولات و خدمات جدید و مدل‌های نوین کسب و کار در سطح بازار هدف و بیشتر در زمینه های علوم انسانی و هنر است و توسعه محصولات و خدمات آنها بر خلاف شرکت‌های دانش بنیان، مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته نیست.
بر اساس آیین‌نامه برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق، صنایع خلاق یا فرهنگی آن دسته از فعالیت‌های اقتصای است که ریشه در نوآوری و خلاقیت و ظرفیت مناسبی برای ایجاد شغل و ثروت دارد و در بخش‌های کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی، صنایع دیداری و شنیداری، صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، هنرهای تجسمی و نمایشی، بازی، اسباب بازی و سرگرمی، طراحی و معماری، چاپ و نشر و گیاهان دارویی و طب سنتی دسته‌بندی می‌شود.
اجرای برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق به منظور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و با هدف ارتقای سهم شرکت‌های خلاق در اقتصاد، اشتغالزایی، حل معضلات اجتماعی و اساسی کشور نظیر کم‌آبی، پسماند و آلاینده‌ های زیستی و تقویت صادرات در حوزه صنایع خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال ۹۶ آغاز شده است.

چهارمحال و بختیاری ۱۴۷ واحد رشد، فناور و دانش‌بنیان در استان فعالیت دارند که از این تعداد ۶۸ واحد فناور و ۳۴ واحد شرکت دانش‌بنیان است.

شرکت‌های دانش‌بنیان استان در سال گذشته ۶۸۵ هزار دلار کالا صادر کردند و گردش مالی این شرکت‌ها ۲۳۰ میلیارد تومان اعلام شده است. همچنین شرکت‌های دانش‌‎بنیان استان برای ۸۵۳ نفر اشتغالزایی کرده‌اند.