• یکشنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۰۷
اولین جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری، در ابتدای این جلسه دکتر پیرعلی رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری، با تقدیر از اهتمام ویژه استاندار و دستگاه‌های اجرایی استان به موضوع ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان، به تبیین وضعیت زیست بوم فناوری و نوآوری در استان پرداخت.

دکتر پیر علی با اشاره به استقرار بیش از 150 شرکت دانش بنیان و فناور خاطر نشان کرد: از این میان 57 شرکت موفق به اخذ مجوز دانش بنیان شده و بیش از900 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این شرکت­‌ها فعالیت می‌کنند.

دکتر پیرعلی در ادامه به اهداف آیین‌نامه پیشنهادی ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان از جانب پارک علم و فناوری پرداخت. از مهمترین این اهداف می‌­توان به افزایش سطح فناوری در تولید ناخالص استان، توسعه فرهنگ پژوهشی و تلاش در جهت تکمیل و تسریع شبکه تجاری‌سازی اشاره کرد.

رئیس پارک علم و فناوری با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان توسط مجلس شورای اسلامی آن را گامی مهم در راستای کاهش دغدغه شرکت­‌های دانش بنیان و فناوری در بحث مجوز های کسب و کار دانست.

دکتر پیرعلی با اشاره به شعار سال، از آن به عنوان چشم‌اندازی به منظور نیل به اهداف کلان اقتصادی یاد کرد.

دکتر پیرعلی به اهمیت تشکیل این ستاد توسعه اقتصاد دانش­ بنیان جهت جلوگیری از موازی کاری اشاره کرد و گفت: ارتقای دانش و نوآوری واحدهای تولیدی و صنعتی چهارمحال و بختیاری باید به صورت جدی دنبال شود.

رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به منظور تسهیل در مسیر متنوع‌سازی زیست‌بوم نوآوری تشکیل می‌شود. استان با توجه به ظرفیت این زیست‌بوم در حوزه کشاورزی وصنایع دستی و…. می‌تواند با استفاده از فناوری در زمینه تجاری‌سازی در رفع معضل بیکاری موثر باشد.

وی همچنین، عمل به تکالیف آیین‌نامه ستاد توسعه اقتصاد دانش­بنیان و تعریف شاخص برای دستگاه­‌های دخیل در این امر را سنجه مناسبی در جهت میزان کارآمدی ستاد توسعه اقتصاد دانش­‌بنیان عنوان کرد.

دراین نشست غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این استان علاوه ‌بر دارا بودن نرخ بالای بیکاری، از تولید ناخالص داخلی کشور نیز سهم پایینی دارد، از همین رو برای افزایش سهم خود و رونق و توسعه اقتصادی باید از ظرفیت‌های اقتصاد دانش‌بنیان بیش از پیش بهره‌گیری شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری، بهره‌وری را از مهم‌ترین ویژگی‌های اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: اقتصاد دانش‌بنیان یک شیوه تولید اقتصادی صرف نیست بلکه متوجه همه مناسبات تولید بوده و نقش دولت در این میان ریل‌گذاری فعالیت‌ها بر این محور است.