مرکز نوآوری بروجن

مرکز نوآوری، “مرکزی است متشکل از یک یا چند تیم نوآور که با همکاری مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های متقاضی محصولات جدید در یک حوزه تخصصی در چارچوب برنامه‌ای بلندمدت با هم همکاری می‌کنند”.

چرخه حمایت از ایده‌های نوین و دانشی تا مرحله تبدیل شدن به محصولات فناورانه قابل عرضه به بازار، رسالت اصلی پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری است. از این رو، مراکز نوآوری با هدف حمایت از افراد مستعد و خلاق – با چشم‌انداز توسعه فن‌آفرینی – از طریق ایجاد بسترهای حمایتی مناسب، زمینه پرورش ایده‌های نو و کاربردی را به عنوان نخستین گام چرخه فراهم می‌آورند.  این مراکز زیر نظر مراکز رشد وابسته به پارک‌های علم و فناوری هستند و فقط تیم‌های نوآور در آنها پذیرش می‌شوند.

ازجمله عواملی که ایجاد مراکز نوآوری را به یک نیاز تبدیل کرده است، به وجود آمدن تغییرات سریع در فناوری‌های روز دنیا و مسائل اجتماعی جامعه امروز است. مراکز نوآوری با همان ایده جذب خلاقیت‌ها و نوآوری‌های افراد ایجادشده‌اند و به دنبال عرضه یک محصول به بازار هستند، البته محصولی که بر مبنای دانش و پژوهش ساخته شده باشد. آن‌ها با تأمین بودجه فعالیت خود از شرکت‌هایی که به آن‌ها وابسته‌اند و یا شرکت‌هایی که طرح‌ها را به آن‌ها می‌فروشند به حیات خود ادامه می‌دهند، البته سهمی از بودجه در نظام حاکم هر حکومت هم دارند.

اهداف مرکز نوآوری

  • بسترسازی برای پیاده‌سازی ایده‌های نو مبتنی بر دانش توسط صاحبان ایده
  • ایجاد زمینه مناسب برای ظهور و حمایت از خلاقیت نیروهای جوان
  • پذیرش نوآوران و کمک به ایجاد، پرورش و بقاء فعالیت نوآورانه و هدایت آنها به سمت فعالیت‌های گروهی
  • هدایت نوآوران به سمت ثبت اختراع، شرکت در مسابقات علمی و جشنواره‌ها و فراهم آوردن تسهیلات برای ادامه فعالیت و پذیرش در مراکز رشد